maandag 14 mei 2012

België

Ik ben zojuist even een paar kilometer, vlak over de grens in België geweest. Op die paar kilometer hebben we in het voorbij rijden 12 woningen gezien met een flinke berg zonnepanelen en één bedrijfspand met een 6-tal rijtjes op het platte dak.

Het is wel te zien dat daar de subsidie welig heeft getierd.... Niet zomaar een paar paneeltjes, maar stuk voor stuk de daken helemaal vol. Bij diverse zelfs aan de voorkant en zijkant (4-hoekige daken). Bij één woning heb ik even heel snel geteld: 40 panelen. Wanneer die 240 Wp hebben,  dan ligt daar een systeem van ca. 9.600 Wp met waarschijnlijk een jaaropbrengst (lag helemaal zuid) van rond de 10.000 kWh.
Als ik het goed heb gaf de Belgische regering voor iedere 1.000 kWh die teruggeleverd werd € 270,- oftewel € 0,27 per kWh. Dus je verbruikt er misschien 5.000 kWh (was een groot huis), en je levert er 5.000 terug....
Dat zou ik ook wel willen (als ik er plaats voor had).

Maar de bomen groeiden ook in België tot in de hemel en zijn inmiddels allemaal omgekapt. Ook daar is de pot leeg en zullen ze het nu zelf moeten doen.
Ben benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

Zijn er belgische lezers die eens precies kunnen vertellen hoe het bij hun werkte?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen